Cara Bertukar Link di WordPress (bagi Newbie)

Tukaran link , apa itu dan apa gunanya ?
kalo ditanya “apa itu” saya bingung namun apabila ditanya apa gunanya insyaAllah saya dapat menjawab yakni “dapat menjalin silaturahmi antar blogger”

Dahulu sewaktu saya ngeblog di Bl*gspot kebanyakan blogger-blogger disana bertukaran link dengan gambar animasi yang disebut “banner” . Namun, selama saya bergelut dengan wordpress saya masih belum melihat banyak blogger menggunakan banner untuk bertukaran link. Kebanyakan pengguna wordpress menggunakan Blogroll

Begini caranya bertukaran link :
Step 1 Berniat untuk bertukaran link dengan maksud dan tujuan silaturahmi

Step 2 Kunjungi blog teman yang ingin bertukaran link dengan anda, apabila anda merasa blognya itu negatif (misal: jualan B*kep) maka berfikirlah terlebih dahulu sebelum bertukaran link

Step 3 Pasang telebih dahulu link teman anda tersebut ke blogroll anda ini langkah-langkahnya :


Step 4 minta teman blogger anda menaruh Link anda di blogrollnya

Step 5 mengucapkan Alhamdulillah, bila link anda sudah dipasang dan Innalillahi bila belum (ini apalagi maksudnya ?)